برگزارى انتخابات در افغانستان
ارسالي فروغ دانش ارسالي فروغ دانش


اولين انتخابات رياست جمهورى افغانستان كه ديروز از ساعت ۷ صبح در سراسر اين كشور آغاز شد به رغم بعضى موانع و مخالفت ها به پايان رسيد و بلافاصله شمارش آرا آغاز شد. روز گذشته معاون كميسيون مشترك انتخابات افغانستان در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد: «با توجه به استقبال شهروندان از انتخابات، مدت رأى گيرى دو ساعت (تا ساعت ۱۸) تمديد شد. وى دليل اين امر را حضور تعداد زيادى از شهروندان افغانى در حوزه هاى رأى گيرى و انتظار آنان توصيف كرد. قرار بود انتخابات از ساعت ۷ صبح شروع و تا ۱۲ ادامه داشته باشد.»به گزارش منابع خبرى شهروندان افغانى از ساعات اوليه آغاز ر أى گيرى، به صورت چشمگيرى در حوزه هاى اخذ رأى حضور يافتند تا نخستين رئيس جمهور خود را براى پنج سال متوالى برگزينند. رأى گيرى به طور همزمان در ۳۴ ولايت اين كشور و در مناطقى از ايران و پاكستان انجام شد. در افغانستان براى رأى گيرى ۴۹۰۰ مركز اصلى در نظر گرفته شد كه با مراكز فرعى تعداد محل جمع آورى آرا به ۲۲ هزار حوزه مى رسيد. بيش از يكصد هزار نفر تامين امنيت انتخابات را بر عهده داشتند كه از اين تعداد ۴۸ هزار نيروى پليس افغانستان، ۲۰ هزار نفر سرباز آمريكايى و ۱۰ هزار نفر نيروى بين المللى كمك به امنيت افغانستان (ايساف) و ۲۲ هزار سرباز ارتش افغانستان بودند.
> همچنين در زمان برگزارى انتخابات بالگردها و جنگنده هايى از كشورهاى آمريكا، انگليس و سازمان ناتو فضاى اين كشور را پوشش امنيتى مى دادند. براى انتخابات ۲۱ ميليون و پانصد هزار برگه رأى چاپ شده بود كه ۱۷ ميليون و پانصد هزارتاى آن براى افغانستان و چهار ميليون برگه ديگر به كشورهاى ايران و پاكستان فرستاده شد.

• اعتراض و تقلب

شوراى نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى افغانستان طى يك اقدام غيرمنتظره با تشكيل نشستى خواهان توقف فورى رأى گيرى شدند. آنها به نماينده سازمان ملل، اتحاديه اروپا و سفير آمريكا اعلام كردند كه اگر انتخابات متوقف نشود، آنان نتيجه رأى گيرى را قبول نخواهند داشت. شوراى مذكور متشكل از۱۳ نفر از نامزدهاى انتخابات گفت: موارد متعدد تقلب در حوزه هاى رأى گيرى مشاهده شده است. آنان با ارائه مداركى مبنى بر وجود تقلب در روند انتخابات خواستار توقف فورى آن شدند. اما در مقابل كميسيون مشترك تنظيم انتخابات افغانستان با رد درخواست اين نامزدها اعلام كرد:
هرگونه تعويق انتخابات مردود است. دى كندى معاون كميسيون مشترك انتخابات افغانستان در گفت وگو با خبرنگاران توضيح داد: تعدادى از نامزدهاى انتخابات خواهان توقف رأى گيرى شده اند اما مشكلاتى كه در اوايل رأى گيرى در برخى از حوزه ها پيش آمده بود به سرعت برطرف شد و انتخابات از مشروعيت لازم برخوردار است.
موارد اعتراض نامزدهاى مخالف كرزى اين بود كه در حوزه ها از مواد تقلبى براى رنگ كردن انگشتان دست راى دهندگان استفاده شده و آنها به سادگى توانسته اند با پاك كردن رنگ انگشتان خود چند بار رأى دهند.
همچنين در بعضى حوزه ها طرفداران حامد كرزى حوزه هايى را كه مخالفان او در حال رأى دادن بودند، تعطيل كردند. علاوه بر آن گفته مى شد در ولايت تخار حدود ۳۰۰ نفر دستگير شده اند كه كارت هاى نشان دار با خود داشته اند.
در ولايت قندهار نيز برخى افراد كارت هاى سفيد رأى دهى در اختيار داشتند و از آنها به نفع كرزى استفاده مى كردند. همچنين گفته مى شد در بعضى از حوزه ها عوامل اجرايى كارت برخى از شهروندان بى سواد را گرفته و به نفع كرزى پر مى كردند.
پيش از اين نيز بعضى نامزدهاى انتخاباتى از جمله يونس قانونى خواستار توقف عمليات رأى گيرى شده بود. با اين وصف مسعوده جلال تنها نامزد زن انتخابات اعلام كرد به رغم همه مسائل به روند رأى گيرى وفادار خ واهد ماند. با توجه به نگرانى هاى قبلى قرار بود در انتخابات افغانستان از جوهرى مخصوص استفاده شود كه چند روز دوام داشته باشد. با انتشار خبر تقلب در رأى گيرى تعدادى از حوزه هاى اخذ رأى در كابل موقتاً كار خود را متوقف كردند اما پس از آن به دستور مقامات مجدداً كار خود را آغاز كردند.
فاروق وردك رئيس هيأت مشترك مديريت انتخابات نيز گفت اشكالى كه گزارش شده به كيفيت جوهر ارتباطى ندارد و ناشى از استفاده نادرست آن بوده است، به اين ترتيب روند انتخابات تا پايان ساعت ۱۸ ادامه پيدا كرد و رأى گيرى به پايان رسيد.

• پيروزى كرزى
در انتخابات ديروز افغانستان ۱۸ نفر با هم رقابت كردند كه حامد كرزى، يونس قانونى، عبدالرشيد دوستم، ستار سيرت، لطيف پدرام، حفيظ منصور، محمد محقق و مسعوده جلال از چهره هاى سرشناس آن بودند. حامد كرزى رئيس دولت انتقالى افغانستان عصر ديروز پس از پايان رأى گيرى به ملت افغانستان تبريك گفت و برگزارى انتخابات را «نشان از ورود افغانستان به يك مرحله جديد از تاريخ توصيف» كرد.
وى تاكيد كرد كه انتخابات از مشروعيت لازم برخوردار بود و ميزان تقلب در آن بسيار ناچيز گزارش شد. وى پيش از آن آرزو كرده بود كه «سرنوشت افغانستان براى هميشه تغيير كند.»
كرزى ديروز در گفت وگو با خبرنگاران برنده اصلى انتخابات را «مردم افغانستان» دانست و وقتى از او پرسيده شد به چه كسى راى داده است گفت: «طبق قانون راى سرى است و من نيز به كسى نمى گويم». رقيبان كرزى ديروز به دليل مشاهده تقلب در انتخابات خواهان برگزارى انتخابات مجدد شدند اما كميسيون مشترك انتخابات افغانستان اين تقاضا را رد كرد.

• درگيرى و ناامنى
گرچه انتظار مى رفت گروه هاى تروريستى با اقدامات خود مانع برگزارى يك انتخابات آزاد و سالم در افغانستان شوند اما گزارش ها حاكى است اين انتخابات به رغم بعضى اقدامات جزيى تروريستى كاملاً آرام برگزار شد. سخنگوى وزارت دفاع افغانستان ديروز گفت: ارتش اين كشور از وقوع چندين عمليات خرابكارانه جلوگيرى كرده است. ژنرال ظاهر عظيمى ديروز به خبرنگاران گفت: يك كاميون حاوى چندين تن مواد منفجره كه در حال حركت به سوى فرودگاه قندهار در جنوب افغانستان بود توسط سربازان ارتش متوقف شد. روز جمعه نيز يك كاميون حاوى ۴۰ تن مواد منفجره در هنگام ورود به قندهار كشف شد. از سو ى ديگر شبكه تلويزيونى العربيه ديروز گزارش داد يك راكت در منطقه راى گيرى واتاپر در ايالت كنار _ شرق افغانستان _ منفجر شد. جمعه شب نيز هفت راكت در منطقه بلگم منفجر شد. برخى گزارش ها از تشنج هايى حكايت مى كرد كه در استان بلخ افغانستان بين طرفداران عبدالرشيد دوستم و محمدعطا _ از نزديكان برهان الدين ربانى _ به وجود آمد.

براساس برخى گزارش ها در ولايت غزنى نيز چند انفجار روى داد كه پليس اعلام كرد ناشى از اختلافات شخصى بود و به راى گيرى هيچ ارتباطى نداشته است. با اين وصف سفارت آمريكا در كابل روز شنبه با صدور اطلاعيه اى به خبرنگاران آمريكايى در اين كشور هشدار داد و گفت: «نيروهاى مخالف دولت افغانستان در نظر دارند خبرنگاران آمريكايى را بربايند.» شبه نظاميان طالبان طى روزهاى اخير بارها شهروندان افغانى و اتباع خارجى را تهديد كرده بودند. اين گروه حتى تهديد كرده بود كه انگشت كسانى را كه در راى گيرى شركت كنند خواهد بريد. از اين رو سايه سياه اين گروه تروريستى موجب مى شد تا بعضى از خانواده هاى سنتى اجازه ندهند زنان در راى گيرى شركت كنند. اما برخلاف تهديدهاى گروه طالبان اكثريت مردم افغانستان براى تعيين سرنوشت آينده به پاى صندوق هاى راى رفتند. حضور زنان افغانى در انتخابات ديروز بسيار چشمگير بود و آنان با علاقه خاصى به نامزدهاى مورد علاقه خود راى دادند. در غرب كابل مسئولان حوزه ها با مشكل ازدحام جمعيت مواجه بودند و صفوف تشكيل شده از مردان و زنان افغانى در جاى جاى كابل مشاهده مى شد. افغانستان داراى ۲۸ ميليون نفر جمعيت بوده كه ۴۰ درصد آنها را پشتون ها، ۳۰ درصد تاجيك، ۱۵ درصد هزاره، ۹ درصد ازبك و بقيه را اقوام تركمن، بلوچ و ساير اقليت هاى نژادى تشكيل مى دهند.= با سقوط دولت طالبان توسط نيروهاى آمريكايى، يك دوره انتقالى و پرتنش در اين كشور آغاز شد كه ديروز اين دوران سپرى گشت. با انتخابات آرام و دموكراتيك روز گذشته اين كشور مرحله تازه اى از حيات سياسى خود را آغاز كرده است. مرحله اى كه انتظار مى رود اجراى نوعى دموكراسى رشد و توسعه اين كشور را به همراه داشته باشد. اولين راي انتخابات رياست افغانستان صبح شنبه توسط «حامد کرزي» رئيس دولت انتقالي به صندوق ريخته شد. اکثر وزراي کابينه دولت انتقالي و مقامات وشخصيتهاي تراز اول افغانستان نيز در کاخ رياست جمهوري اين کشور جمع شده بودند تا رسما اولين انتخابات تاريخ اين کشور را آغاز کنند.
راي‌گيري درچند حوزه راي‌گيري در افغانستان به دليل تقلبي بودن مواد مورد استفاده براي رنگ کردن انگشتان راي‌دهندگان متوقف شد.

از سوي ديگر کميسيون تنظيم انتخابات افغانستان براي جلوگيري از تقلب در انتخابات انگشتان دست راي‌دهندگان را با موادي رنگ خواهد کرد که تا يک هفته قابل شستشو نيست.
در برخي حوزه‌هاي راي‌گيري به دليل تقلبي بودن رنگها و پاک شدن آن، کار راي‌گيري متوقف شد.همچنين در پي اعلام تقلبي بودن جوهرمورد استفاده در بعضي حوزه‌هاي راي‌گيري عده‌اي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان در کابل تشکيل جلسه دادند. به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره قطر، اين افراد که رقباي حامد کرزي رئيس دولت موقت انتقالي افغانستان در انتخابات رياست جمهوري هستند درجلسه مذکور موضع خود را در قبال روند برگزاري راي‌گيري مشخص کردند. « خليل‌زاد» سفير آمريکا در افغانستان و «ژان آرنو» نماينده سازمان ملل در امور افغانستان نيز در اين جلسه شرکت کردند.پس از برگزاري اين جلسه شوراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان ظهر شنبه خواهان توقف فوري راي‌گيري در اين کشور شد. يکي از اعضاي اين شورا گفت: موارد متعدد تقلب در انتخابات روي داده که بايد براي جلوگيري از ادامه اين روند، انتخابات سريعا متوقف شود.

وي که نتايج جلسه اعضاي شورا را تشريح مي‌کرد، افزود: شوراي نامزدها به سازمان ملل، نماينده اتحاديه اروپا و سفير آمريکا اعلام کرد که اگر انتخابات متوقف نشود، آنان نتيجه راي‌گيري را قبول نخواهند کرد.وي اضافه کرد: از نظر اين شورا انتخابات روز شنبه غيرقابل قبول است و نتيجه آن از نظر اعضاي شوراي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري افغانستان باطل است.شوراي انتخابات رياست جمهوري افغانستان متشکل از 13 نفر از نامزدهاي انتخابات است که براي مقابله با کرزي تشکيل شد.اين شورا پيشتر نيز تهديد کرده بود که در صورت عدم برگزاري يک انتخابات آزاد و عادلانه، آن را تحريم خواهد کرد، ولي اين تهديد خود را عملي نکرد.اين عضو شورا گفت: موارد متعدد تقلب درحوزه‌هاي راي‌گيري مشاهده شده از جمله آنها استفاده از مواد تقلبي براي رنگ کردن انگشتان دست راي‌دهندگان است.
وي اضافه کرد: برخي افراد از صبح روز شنبه با پاک کردن رنگ انگشتانشان چندين بار راي داده‌اند.درهمين حال شبه‌نظاميان طالبان باحمله به يک حوزه راي‌گيري درحومه کابل، فعاليت خود را در روز انتخابات رياست جمهوري افغانستان آغاز کردند. «ظاهر عظيمي» سخنگوي وزارت دفاع افغانستان گفت: شبه نظاميان به يک حوزه راي‌گيري در حاشيه «چهارآسياب» در حومه کابل حمله کردند.وي افزود: در اين حمله شبه‌نظاميان، سه سرباز ارتش افغانستان زخمي شدند.يکي از مقامهاي مزار شريف نيز از وقوع يک انفجار دريکي از پايگاههاي راي‌گيري در اين شهر شمالي افغانستان خبر داد. اين در حالي است که برخي مقام‌هاي اين شهر وقوع انفجار را تکذيب کرده و معتقدند که فقط يک کاميون آتش گرفته است.

همچنين به گزارش ايرنا براساس گزارشهاي دريافتي از برخي ولايات افغانستان، نيروهاي نظامي در انتخابات به نفع يکي از نامزدها دخالت مي‌کنند.در ولايت «غزني» درمرکز افغانستان پليس از شهروندان خواسته‌اند که فقط به يک نامزد خاص راي دهند.
در منطقه «حيدرآباد» ولايت غزني، ورقه‌هاي راي در اختيار شهروندان قرار گرفته که از قبل علامت‌گذاري شده‌اند.به خبرنگاران هم اجازه مراجعه به اين حوزه‌ها و گفتگو با شهروندان داده نشده است.

October 11th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها